Ondersteuningsprofiel
Ondersteuningsaanbod
Heel vaak kan ondersteuning door onze school zelf georganiseerd en gegeven worden. Op onze school is de leerkracht als eerste verantwoordelijk voor de begeleiding en ondersteuning van de leerlingen. Als hij/zij er zelf niet uitkomt, zal advies gevraagd worden aan de intern begeleider. Zo nodig voert de leerkracht een uitgebreider gesprek over de leerling met de intern begeleider. CNS Putten kent ook een bovenschools IB-netwerk waar specifieke en aanvullende expertise aanwezig is.
Het kan wenselijk zijn dat er overleg met externe deskundigen wordt ingevuld. Externe deskundigen voor ons zijn onder andere Buurtzorg Jong, Centrum Jeugd en Gezin, ambulant begeleiders vanuit scholen voor Speciaal Onderwijs of Speciaal Basisonderwijs, Schoolbegeleidingsdienst.
Een belangrijk uitgangspunt is dat een ondersteuningsaanbod in samenspraak met de ouders wordt bepaald en ingevuld. Om duidelijk te maken welke ondersteuning wij kunnen bieden en hoe dit wordt vormgegeven, maken we gebruik van een schoolondersteuningsprofiel. Bij het realiseren van de gewenste ondersteuning kijken we naar wat het kind nodig heeft. De samenwerking en afstemming met ouders en andere deskundigen zijn een belangrijk aandachtspunt.
Andere vragen met betrekking tot het ondersteuningsaanbod.
Het is mogelijk om in samenspraak met ouders aanvragen van een extra ondersteuningsarrangement in te dienen voor kinderen die zeer moeilijk leren, een lichamelijk handicap hebben, langdurig ziek zijn of voor kinderen met ernstige gedrags-, werkhoudings- of sociaal-emotionele problemen. Ook het inwinnen van advies en vragen van informatie, wanneer er andere of meer vragen zijn met betrekking tot het ondersteuningsaanbod behoort tot de mogelijkheden.