Visie en Missie
Visie
In het voorjaar 2020 hebben wij onze visie opnieuw vormgegeven:
Wij vinden het belangrijk dat onze school een veilige omgeving is, waarbij iedereen zich gezien weet en voelt als uniek schepsel van God. Met elkaar en binnen onze mogelijkheden begeleiden we ieder kind en komen we samen tot leren. Ieder kind kan zich zo, op zijn manier, ontwikkelen tot de persoon die God bedoeld heeft, toegerust voor de wereld van vandaag en morgen.
Missie:
Onze missie is om een school te zijn waar ruimte is voor iedereen om tot groei te komen, op het gebied van identiteit, sociaal-emotionele en didactische ontwikkeling. Daar volgt ons missiestatement:
De Schuilplaats, ruimte om te groeien voor iederÉÉN
Binnen 'De Schuilplaats' geven we identiteit vorm naar aanleiding van Psalm 91 vers 1: "Wie in de schuilplaats van de Allerhoogste is gezeten, zal overnachten in de schaduw van de Almachtige." Door onze identiteit met ons onderwijs te combineren willen we de leerlingen dichter bij God brengen en hen daarnaast laten groeien als persoon, op sociaal-emotioneel en didactisch vlak. We zijn een school voor iedereen en willen daarom kinderen en leerkrachten de ruimte bieden om te kunnen groeien. Omdat we ieder kind als een uniek schepsel van God zien, bieden we binnen onze mogelijkheden zorg op maat om zo samen een optimaal resultaat te behalen.
In de praktijk
Vanuit deze visie en missie geven we dit in de praktijk op de volgende manier vorm:
Identiteit
We laten ons bij onze levensbeschouwelijke identiteit leiden door de Bijbel. Vanuit de Bijbel leggen we nadrukhet uniek zijn van alle kinderen, naastenliefde, het zorgen voor elkaar, het ontwikkelen van ieders talenten en verantwoordelijkheidsgevoel. Deze norm gebruiken we ook bij het kiezen van een onderwijsmethode, het gebruik van leer- en leesboeken en bij de toepassing van communicatiemedia (computer, internet, etc.)
Pedagogisch
Het pedagogisch klimaat op 'De Schuilplaats' kenmerkt zich door een goede balans tussen ondersteuning en uitdaging. Kernwoorden in ons pedagogisch klimaat zijn acceptatie, helpen en geholpen worden, vertrouwen krijgen en geven, houdingen bijbrengen en aanleren. Als leerkrachten tonen we respect voor leerlingen en benadrukken we de individuele verschillen tussen leerlingen niet. We zijn er attent op hoe leerlingen met elkaar omgaan en reageren passend op pestgedrag. Als team ondersteunen we het zelfvertrouwen van leerlingen door het uitspreken van positieve verwachtingen, het geven van positieve feedback en door beschikbaar te zijn bij problemen.
De didactische identiteit
Als leerkrachten geven we effectief instructie te geven door de leerstof in kleine stapjes aan te bieden, te controleren of de leerlingen de instructie begrijpen en leerstof samen te vatten. We hebben het EDI model hierbij als leidraad. Tevens bieden we de leerlingen een duidelijke klassenorganisatie. We oefenen de kinderen in het samenwerkend leren, het werken in groepen, het omgaan met verschillen in de leerstof en het zelfstandig werken.
We hechten als team veel waarde aan het activeren en het steeds meer verantwoordelijk maken van kinderen. Kinderen moeten goed zelfstandig (samen) kunnen werken. De kinderen worden gestimuleerd om actief mee te doen, zodat ze een grote mate van betrokkenheid tonen.
Ontwikkeling
Bij de ontwikkeling willen we gebruik maken van de talenten van ieder afzonderlijk kind. De leerkrachten zien hoe de ontwikkeling van een kind verloopt en hebben daarover regelmatig overleg. Het onderwijsaanbod wordt daarbij zoveel mogelijk afgestemd op de ontwikkelingsvoortgang en de onderwijsbehoefte van het kind. We willen een gezonde balans in onze leer- en leefomgeving en geven daarom ook ruimte voor ontspanning en zelfinitiatief.